یک کارشناس فضای مجازی در گفتگو با تابناک/

بهره اقتصادی  فیلترینگ بیشتر از جنبه امنیتی و سیاسی آن است

کیوان نقره‌کار کارشناس فضای مجازی در خصوص وضعیت فعلی فیلترینگ، گفت: فیلترینگ ابتدا با رویکرد سیاسی و امنیتی آغاز شد، اما به مرور زمان جنبه اقتصادی نیز به آن افزوده شده است. فروش فیلترشکن‌ها به منبع درآمدی برای برخی افراد تبدیل شده که این امر مانع اصلی از برداشتن فیلترها به شمار می‌رود. 
کد خبر: ۱۲۵۸۳۵۰
|
۱۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۳ 08 September 2024
|
2349 بازدید
|
۴

کیوان نقره‌کار کارشناس فضای مجازی در گفتگو با خبرنگار تابناک در خصوص وضعیت فعلی فیلترینگ و اختیارات رئیس جمهور برای رفع فیلترینگ، گفت:  مسئله فیلترینگ با رویکرد سیاسی امنیتی شکل گرفت؛ به هر حال مطرح شد و اجرا شد اما بعد از آن به نظر می‌رسد که یک رویکرد اقتصادی هم به این موضوع اضافه شد یعنی به واسطه فروش فیلترشکن‌ها از افراد سودهای اقتصادی بردند و کارتابل های اقتصادی شکل گرفت و به نظر من الان مانع بزرگتر برداشتن فیلتر بحث سیاسی و امنیتی نیست بلکه آن کسانی هستند که در حقیقت سود اقتصادی میبرند و چه بسا آن فضاست که تمایل دارد همچنان فیلترینگ وجود داشته باشد و چه بسا حتی بیشتر هم شود بنابراین اگر ما این سه حوزه سیاسی امنیتی و اقتصادی را لحاظ بکنیم به نظر می‌رسد که خیلی کار سختی است که ما بخواهیم فیلتر را رفع کنیم.

 

بهره اقتصادی  فیلترینگ بیشتر از جنبه امنیتی و سیاسی آن است


وی با اشاره به اختیارات رئیس‌جمهور برای رفع فیلترینگ، گفت: برای ایجاد دسترسی آزادتر به شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های بین‌المللی، باید به سه حوزه سیاسی، امنیتی و اقتصادی توجه شود. رئیس‌جمهور می‌تواند در این زمینه نقش مؤثری ایفا کند، اما نیاز به همکاری و پیگیری از سوی دیگر نهادها نیز وجود دارد.

نقره کار در ادامه با اشاره به  اقدامات دولت  برای ساماندهی وضعیت اینترنت، تاکید کرد:  این اقدامات شامل رایزنی با مجلس و نهادهای مختلف برای بررسی و حل مشکل فیلترینگ است. رئیس‌جمهور باید قدم اول را بردارد و پیگیری‌های لازم را انجام دهد.

وی در خصوص رفع فیلتر یک یا چند پلتفرم خاص مانند اینستاگرام یا یوتیوب، معتقد است که این اقدام ممکن است قانع‌کننده نباشد، زیرا مردم به استفاده از این پلتفرم‌ها عادت کرده‌اند و فیلترشکن‌ها هزینه‌های مضاعفی به خانوارها تحمیل می‌کنند؛ فیلترشکن‌ها  خطرات امنیتی ایجاد میکند. این موضوع می‌تواند به آسیب‌های اجتماعی و مشکلات سایبری منجر شود.

در پایان نقره‌کار بر لزوم فرهنگ‌سازی در زمینه استفاده از فضای مجازی تأکید و خاطر نشان کرد: در حال حاضر مثلاً اینستاگرام و  تلگرام  فیلتر  شده است ولی الان عملاً مردم با فیلترشکن به این برنامه‌ها  دسترسی دارند پس هیچ اتفاقی نیفتاده است فقط اینکه یک هزینه مضاعف به سبد خانوار اضافه شده یک ناراحتی، یک اسباب اذیت اضافه شده است.  باید به تدریج فضای مجازی را آزاد کرد و در مواقع خاص محدودیت‌هایی را اعمال کرد.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
این وسط سرنوشت و امنیت اخلاقی و روانی بچه های مردم کجاست ؟؟؟؟!!!
مرزهای وقاحت در جامعه توسط یه تعداد دولتمرد و مفسد جابجا شده ....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
فیلترینگ به دلیل موضوع گرانی بنزین و بروز مشکلات پس از آن ، بعید است رفع شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
یکی از سود برندگان آن شریعتمداری است . با ایجاد دوقطبی سازی و نشر اکاذیب و توهین و تهمت به دولتمردان .و ایجاد تفرقه در بین ملی .
یوسفی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
کی بود کی بود من نبودم
این روزها کسی نیست که طرفدار فیلترینگ باشد گویا کسی این کاررا به گردن نمی‌گیرد لابد کشورهای خارج وغربیها این کاررا انجام داده اند پس این کار این قدر زیانبار بود چرا دوساله مردم را علاف وخسارت هنگفتی به اقتصاد ملت زدید کی پاسخگو خواهد بود.
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
پاسخ های رئیس جمهور پزشکیان در اولین نشست خبری را چطور ارزیابی می کنید؟